Formátování studentské práce
Jak naformátovat práci podle zadaných parametrů? Inspirujte se v tomto článku, nebo využijte naší služby Formátování dokumentů.
Na stránkách Vaší fakulty si nejprve stáhněte dokument, který obsahuje soupis formálních náležitostí závěrečných prací. Každá fakulta, často i každá katedra, má takovýto dokument jiný, proto je důležité sehnat ten správný. Obvyklé názvy těchto dokumentů: Formální náležitosti bakalářské/diplomové práce; Pravidla pro psaní bakalářské/diplomové práce; Pokyny pro psaní bakalářské/diplomové práce; Metodické pokyny pro zpracování bakalářské/diplomové práce.
Dokumentu, vydaného Vaší fakultou/katedrou, se striktně držte, a to už od počátku psaní práce - ne až při závěrečných úpravách.
Je potřeba nastavit okraje stránek (ROZLOŽENÍ STRÁNEK, OKRAJE), naformátovat odstavec (řádkování 1,5; odsazení prvního řádku; mezera za odstavcem 6b) a zvolit typ a velikost písma (obvykle Times New Roman, velikost 12).
Obvyklá struktura práce:
DESKY: Univerzita
Fakulta
Bakalářská/diplomová práce
Rok Jméno
TITULNÍ LIST: Univerzita
Fakulta
Katedra
Název práce
Bakalářská/diplomová práce
Autor
Vedoucí
Rok
PROHLÁŠENÍ O SAMOSTATNÉM ZPRACOVÁNÍ BP/DP: každá instituce má jiné - zkopírovat z dokumentu vydaného Vaší fakultou/katedrou.
PODĚKOVÁNÍ: záleží čistě na Vás, jestli poděkování napíšete - obvyklé ovšem je poděkovat alespoň vedoucí/mu práce. Text poděkování může být jakýkoli. Např.:
Na tomto místě bych rád/a poděkoval/a vedoucí/mu této BP/DP ............................................. (celé jméno s tituly) za vedení práce a za cenné rady a připomínky při tvorbě práce. Velký dík patří také ..............................................
ANOTACE/RESUMÉ + KLÍČOVÁ SLOVA - v češtině a v angličtině
Anotace by měla obsahovat především cíle a obsah práce. Můžete napsat, jak je práce strukturována, jaké byly použity hlavní zdroje. Závěr anotace se týká výsledků práce.
Klíčová slova - vyberte několik (obvykle 5-7) klíčových slov, pomůže Vám při tom i název práce, klíčové slovo může být i víceslovné
OBSAH - tvořte až při závěrečných úpravách práce - použijte automaticky vygenerovaný obsah - V horním menu klikněte na ODKAZY, a vlevo na OBSAH - pokud nadpisy kapitol správně naformátujete (viz dále), mělo by to fungovat. Před konečným převedením práce do pdf a tiskem práce nezapomeňte obsah aktualizovat.
ÚVOD
VLASTNÍ TEXT PRÁCE - TEORETICKÁ A PRAKTICKÁ ČÁST
ZÁVĚR
SEZNAM LITERATURY - obvykle abecedně řazený, může být rozdělen na zdroje knižní, časopisecké a internetové
PŘÍLOHY
Nadpisy kapitol:
Nadpisy jednotlivých kapitol musí být strukturovány pomocí desetinného číslování, přičemž za poslední číslicí není tečka (s výjimkou první úrovně)
1.
1.1
1.1.1
Než začnete psát, vytvořte si vlastní styly nadpisů - STYLY - vyberte NADPIS 1 a klikněte na změnit - vlevo dole FORMÁT - ČÍSLOVÁNÍ - a zvolte správný typ desetinného číslování. To samé proveďte i pro NADPIS 2 atd.
Tabulky, obrázky, grafy:
Každá tabulka, brázek či graf musí být očíslován a označen titulkem - Tabulka č. 1:........
Popis tabulky se obvykle píše nad tabulkou, obrázků a grafů pod obrázkem/grafem.
Číslování:
Úvodní listy se obvykle nečíslují (číslování není vidět). První číslovaná strana bývá až obsah, přičemž často nezačíná 1, ale skutečným číslem strany (např. 4).
K tomu je potřeba rozdělit práci na oddíly.
ROZLOŽENÍ STRÁNKY - KONCE - KONCE ODDÍLŮ - NEPŘETRŽITĚ
kliknout do ZÁPATÍ oddílu 2 - nahoře kliknout na PROPOJIT S PŘEDCHOZÍM - vložit ČÍSLA STRÁNEK