Formátování studentské práce

 

Jak naformátovat práci podle zadaných parametrů? Inspirujte se v tomto článku, nebo využijte naší služby Formátování dokumentů.

 

Na stránkách Vaší fakulty si nejprve stáhněte dokument, který obsahuje soupis formálních náležitostí závěrečných prací. Každá fakulta, často i každá katedra, má takovýto dokument jiný, proto je důležité sehnat ten správný. Obvyklé názvy těchto dokumentů: Formální náležitosti bakalářské/diplomové práce; Pravidla pro psaní bakalářské/diplomové práce; Pokyny pro psaní bakalářské/diplomové práce; Metodické pokyny pro zpracování bakalářské/diplomové práce.

Dokumentu, vydaného Vaší fakultou/katedrou, se striktně držte, a to už od počátku psaní práce - ne až při závěrečných úpravách.

 

Je potřeba nastavit okraje stránek (ROZLOŽENÍ STRÁNEK, OKRAJE), naformátovat odstavec (řádkování 1,5; odsazení prvního řádku; mezera za odstavcem 6b) a zvolit typ a velikost písma (obvykle Times New Roman, velikost 12).

 

Obvyklá struktura práce:

DESKY:                 Univerzita

                             Fakulta

               Bakalářská/diplomová práce

               

                Rok                        Jméno

 

TITULNÍ LIST:        Univerzita

                              Fakulta

                              Katedra

 

                           Název práce

                Bakalářská/diplomová práce

 

                Autor

                Vedoucí

                Rok

 

PROHLÁŠENÍ O SAMOSTATNÉM ZPRACOVÁNÍ BP/DP: každá instituce má jiné - zkopírovat z dokumentu vydaného Vaší fakultou/katedrou.

 

PODĚKOVÁNÍ: záleží čistě na Vás, jestli poděkování napíšete - obvyklé ovšem je poděkovat alespoň vedoucí/mu práce. Text poděkování může být jakýkoli. Např.:

Na tomto místě bych rád/a poděkoval/a vedoucí/mu této BP/DP ............................................. (celé jméno s tituly) za vedení práce a za cenné rady a připomínky při tvorbě práce.  Velký dík patří také ..............................................

 

ANOTACE/RESUMÉ + KLÍČOVÁ SLOVA - v češtině a v angličtině

Anotace by měla obsahovat především cíle a obsah práce. Můžete napsat, jak je práce strukturována, jaké byly použity hlavní zdroje. Závěr anotace se týká výsledků práce. 

Klíčová slova - vyberte několik (obvykle 5-7) klíčových slov, pomůže Vám při tom i název práce, klíčové slovo může být i víceslovné

 

OBSAH - tvořte až při závěrečných úpravách práce - použijte automaticky vygenerovaný obsah - V horním menu klikněte na ODKAZY, a vlevo na OBSAH - pokud nadpisy kapitol správně naformátujete (viz dále), mělo by to fungovat. Před konečným převedením práce do pdf a tiskem práce nezapomeňte obsah aktualizovat. 

 

ÚVOD

VLASTNÍ TEXT PRÁCE - TEORETICKÁ A PRAKTICKÁ ČÁST

ZÁVĚR

 

SEZNAM LITERATURY - obvykle abecedně řazený, může být rozdělen na zdroje knižní, časopisecké a internetové

PŘÍLOHY

 

Nadpisy kapitol:

Nadpisy jednotlivých kapitol musí být strukturovány pomocí desetinného číslování, přičemž za poslední číslicí není tečka (s výjimkou první úrovně)

1.

1.1

1.1.1

Než začnete psát, vytvořte si vlastní styly nadpisů - STYLY - vyberte NADPIS 1 a klikněte na změnit - vlevo dole FORMÁT - ČÍSLOVÁNÍ - a zvolte správný typ desetinného číslování. To samé proveďte i pro NADPIS 2 atd.

 

Tabulky, obrázky, grafy:

Každá tabulka, brázek či graf musí být očíslován a označen titulkem - Tabulka č. 1:........

Popis tabulky se obvykle píše nad tabulkou, obrázků a grafů pod obrázkem/grafem.

 

Číslování:

Úvodní listy se obvykle nečíslují (číslování není vidět). První číslovaná strana bývá až obsah, přičemž často nezačíná 1, ale skutečným číslem strany (např. 4).

K tomu je potřeba rozdělit práci na oddíly.

ROZLOŽENÍ STRÁNKY - KONCE - KONCE ODDÍLŮ - NEPŘETRŽITĚ

kliknout do ZÁPATÍ oddílu 2 - nahoře kliknout na PROPOJIT S PŘEDCHOZÍM - vložit ČÍSLA STRÁNEK